فارس گزارش می دهد اعتماد به نفس کاذب در سایه فالوورهایی دورغین

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، این روزها به پشتوانه فالوورهای قلابی که توسط ربات‌های اینستاگرام که دنبال‌کنندگان برخی صفحات را افزایش می‌دهند خیلی از افراد در رشته‌های مختلف پزشکی، روان‌شناسی، فرهنگی، هنری و ورزشی صاحب‌نظر شده و در مقام یک کارشناس و متخص به اظهار فضل می‌پردازند و چنان وانمود می‌کنند که انگار سال‌ها در این زمینه‌ها تجربه کاری داشته یا تحصیلات مرتبط با این رشته‌ها را دارند، دریغ از آن که ناخوانده استاد هستند و خود را در قالب هر آنچه که وانمود می‌کنند به دیگران نشان می‌دهند.

با گسترش ارتباطات و رونق گرفتن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هرکدام از شهروندان صاحب رسانه‌های شخصی شده‌اند و در این میان افراد بدون کسب اجازه از کسی یا مراجع ذی‌صلاح هر آنچه را که خودشان می‌خواهند در صفحه شخصی خود انتشار می‌دهند.

در این میان خیلی از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها نیز به راحتی هر آنچه را که مدنظر افراد است تامین کرده و کار اشتراک‌گذاری مطلب، فیلم و عکس را بر همگان راحت‌تر و سهل‌الوصول‌تر کرده‌اند و شبکه اجتماعی اینستاگرام در میان سایر شبکه‌های اجتماعی طرفداران و مشتاقان زیادی را با خود همراه کرده است.

 خیلی از افراد با روش‌ها و کلک‌های مختلف در فضای مجازی اینستاگرام برای خودشان دنبال‌کننده و به اصطلاح فالوور جمع کرده‌اند و افراد ساده‌لوح خیال می‌کنند داشتن تعداد زیادی فالوور در یک صفحه اینستاگرامی دلیلی می‌شود تا به نسخه‌های پیچیده شده آنان اعتماد کرد.

افرادی که برای حل و فصل کردن مشکلات زندگی خود مانده‌اند برای زندگی دیگران مشاوره می‌دهند

علی اسلامی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در این زمینه می‌گوید: این روزها صفحات کارشناسی و همه بعدی و جامع‌الاطراف در شبکه‌های مجازی زیاد شده‌اند به طوری که کافی است فقط در زمینه موضوعی خاص جستجو کنید، مشاهده می‌شود که انواع صفحات در برابر دیدگان شما قرار می‌گیرد که با دلایل و اهداف خاص ایجاد شده‌اند.

وی گفت: زمانی که در این صفحات گشت می‌زنید، می‌بینید این صفحات عاری از مطالب مفید، آموزنده و تاثیرگذار هستند و تنها ایجاد شده‌اند تا برای دیگران نسخه‌پیچی کرده، ویدئوهای خاص منتشر کرده و کلی از صفحات نیز به شخصی‌ترین و جزیی‌ترین موارد زندگی خودشان می‌پردازند.

این  استاد دانشگاه تاکید کرد: در صفحات مجازی اینستاگرام صفحات روان‌شناسان قلابی نیز برای خودش داستان و حکایت دیگری است، افرادی که برای حل و فصل کردن مشکلات زندگی خود مانده‌اند برای زندگی دیگران  نقشه کشیده و مشاوره می‌دهند.

اسلامی افزود: افرادی که به هر دلیلی دنبال‌کنندگان زیادی در صفحات مجازی دارند کم کم اعتماد به نفس کاذب پیدا کرده و به خود اجازه می‌دهند به عناوین مختلف در امور داخلی و شخصی افراد اظهارنظر کرده و به اصطلاح حس خودبرتربینی دارند و برخی روان‌شناسان قلابی که نه تحصیلات آکادمیک و نه تجربه کار در کلینیک‌های مشاوره دارند، در صفحات مجازی جولان می‌دهند.

 

توهم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خیلی‌ها را  جوگیر کرده است

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم با افرادی که از این مشاوران قلابی نظر و راهنمایی خواسته‌اند صحبت کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که نه تنها مشکل آنها حل نشده، بلکه نسبت به گذشته تشدید شده است و به قول معروف می‌توان گفت توهم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خیلی‌ها را  جوگیر کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ربات‌های اینستاگرامی باعث افزایش فالوورهای کاذب در برخی صفحات می‌شوند و آنها با اعتماد به این فالوورهای کاذب خود را در رشته‌های مختلف کارشناس می‌دانند.

اسلامی گفت: فریب‌خوردگان فضای مجازی آن قدر شیفته برخی از این صفحات می‌شوند که به راحتی اطلاعات شخصی و حقوقی خود را در اختیار مدیران این صفحات قرار داده و در نهایت  از نظر مالی، شخصیت اجتماعی و روحی متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد نباید در فضای مجازی به راحتی به این صفحات اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی جایی نیست که مخاطبان به راحتی به آن اعتماد کنند چرا که فرد مقابل را نمی‌شناسند بنابراین نباید در دام آن‌ها گرفتار شوند و این گرفتار شدن در دام آنها ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

این استاد دانشگاه  اظهار داشت: با اعلام اینکه ممکن است برخی از متخصصان و پزشکان به صورت واقعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشند ولی بدون شک آن‌ها به گونه‌ای نیستند که حتما بخواهند مشاوره‌های تخصصی به افراد بدهند چرا که در یک صفحه عمومی نمی‌توان برای هر کدام از موارد و نمونه‌های انسانی رفتار و مشاوره عمومی و کلی تجویز کرد.

اسلامی گفت: همچنین یک پزشک یا یک روان‌شناس ماهر و متبحر وقت و زمانی برای فعالیت در صفحات مجازی ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود فرهنگ‌سازی در مورد عدم اعتماد به کلاهبرداران و شیادان فضای مجازی را یکی از راهکارهای مفید و موثر در این زمینه اعلام کرد و افزود: بهتر است کاربران  فضای مجازی قبل از اعتماد به هر فردی اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند و ببینند آیا کسی که در زمینه‌های مختلف راهنمایی و مشاوره می‌دهد واقعا تخصص این حرف‌ها و کارها را دارد یا خیر.

این استاد دانشگاه، قربانی شدن افراد در دام کلاهبرداران و سودجویان را ناشی از جامعه سطحی و گذرا نیز اعلام کرد و افزود: در جامعه‌ای که سطح مطالعه افراد و آموزش در آن پایین است در نتیجه جامعه‌ای خواهد بود که اطلاعات آن سطحی بوده و در واقع آگاهی خاصی به جامعه هدف داده نمی‌شود.

اسلامی ادامه داد: اگر برخی صفحات که فالوورهای زیادی دارند ولی سطح علمی و انگیزشی و آگاهی اندکی نصیب مخاطبان می‌کنند، این نوعی از جامعه سطحی و بدون تفکر است که کاربران  به داده‌های سطحی و ظاهری بسنده می‌کنند، نمی‌توانند مطالبات آگاهانه‌تری داشته باشند چرا که آنها یا مطالعه نمی‌کنند یا سطحی مطالعه می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده اولین و کوچک‌ترین واحد اجتماعی است که رفتار انسانی و اجتماعی در آن یاد گرفته می‌شود و سپس در اجتماعی بزرگتر که مدرسه و سپس جامعه است، به یادگرفتن ادامه می‌دهد، وقتی در خانواده‌ها پدر و مادرها خود دارای اطلاعات سطحی هستند، بنابراین فرزندان نیز با همان اطلاعات سطحی رشد می‌کنند و کم کم رفتارهای مردم به فضای مجازی کشیده شده و باعث می‌شود رفتارهای انجام شده در شبکه‌های اجتماعی سطحی باشد‌.

گران بودن هزینه‌های مراجعه به متخصصان یکی از عوامل  اعتماد به فضای مجازی است

اسلامی، گران بودن هزینه‌های مراجعه به متخصصان را یکی از عوامل  اعتماد به فضای مجازی ذکر کرد و گفت: اینکه مردم به حرف‌ها و گفته‌های کارشناسان مجازی اعتماد کرده و سفره دلشان را  پیش آنها بازگو می‌کنند، ناشی از گران و پرهزینه بودن ویزیت کلینیک‌های روان‌شناسی است در حالی که در فضای مجازی با هزینه کمتر به راحتی با روان‌شناسان هر چند که قلابی هم باشند، ارتباط برقرار می‌کنند و چون نمی‌دانند واطلاعی ندارند، در نتیجه با خیال راحت اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

وی، نبود الگوی خوب و مناسب را باعث افزایش دکان‌های روان‌شناسی مجازی دانست و گفت: نبود صفحات مفید و کاربردی که بتوان آنها را به کاربران معرفی کرد، باعث می‌شود کاربران جذب صفحاتی بشوند که فالوورهای زیادی دارند هر چند که اطلاعات خوبی ندارند.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌های خود به یکی از ویژگی‌های انسانی اشاره کرد و ادامه داد: انسان‌ها ذاتا نیاز به دیده شدن و مطرح شدن دارند و سعی می‌کنند به روش‌های محتلف مثلا با پیروی از افراد خاص، فعالیت متفاوت علمی یا فرهنگی و ورزشی، انجام کارهای خارق‌العاده و …خود را در معرض دید قرار دهند و حالا فضای مجازی زمینه دیده شدن و مشهور شدن افراد را فراهم کرده است، افرادی که در دنیای حقیقی خیلی برای خود برو و بیایی ندارند اما در عوض در شبکه‌های اجتماعی برای خود طرفدار جذب کرده و این طرفداران نوعی اعتماد به نفس کاذب برای او ایجاد کرده‌اند و افراد با دیدن تعداد زیاد دنبال‌کننده‌ها بدون هیچ شناختی از فرد پای حرف‌ها و صحبت‌های آنان می‌نشینند.

 

*****
خودشیفتگی در فضای مجازی موضوعی است که به مدیران برخی صفحات اعتماد به نفس کاذب  داده و باعث می‌شود نسخه‌پیچی‌های مجازی در رشته‌های مختلف افزایش یابد و در این میان چهره‌های مشهور و سلبریتی‌ها از جمله افرادی هستند که در سایه سواد سطحی و گذرای کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند، در موضوعاتی که به آنها ربطی ندارد نسخه‌پیچی کرده و بیانیه صادر کرده و دستورالعمل می‌دهند.

همچنین برخی افراد نیز در سایه همین موضوعات در کار تبلیغات و فروش در فضای مجازی فعال هستند که توسط برندها ساخته می‌شوند، در واقع شبکه‌های مجازی بستری شده است برای افرادی که تمایلی برای دیده شدن دارند و به روش‌های مختلف و تحت عناوینی همچون مربی ورزشی، استاد دانشگاه، روان‌شناس و روان‌پزشک به اطلاعات شخصی افراد دست می‌یابند و از این طریق صاحب درآمد می‌شوند، در حالی که ممکن است در اثر راهنمایی‌های اشتباه و غیرکاربردی افراد را از وضع فعلی خود بدتر کنند.

گفت وگو از معصومه درخشان

انتهای پیام/الف

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *