معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌‌وگو با فارس تشریح کرد جزئیات ‌دوشاخه شدن راه‌‌آهن از رشت به انزلی و آستارا‌

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در راستای تکمیل شبکه ریلی کشور، وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی کرد، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ استان‌‌های همدان و کرمانشاه  به شبکه ریلی متصل شد‌، ادامه داد: در سال ۹۷ برنامه‌ریزی شد تا سه استان دیگر شامل آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی (تبریز‌ از طریق بستان‌آباد) به شبکه ریلی متصل ‌شود.

* دو شاخه‌شدن خط‌آهن از رشت به سمت انزلی و آستارا ‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌ درباره تکمیل راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا ـ آستارای آذربایجان توضیح داد: این مسیر ریلی از قزوین تا رشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ساخته شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی اضافه کرد: اردیبهشت‌ماه امسال بود که کل این پروژه به هیأت دولت رفت و چون یک طرح بود، قرار شد شرکت راه‌آهن ادامه مسیر را از رشت تا آستارا خود بسازد، بنابراین مصوب شده بود که همه این طرح توسط شرکت راه‌آهن ساخته شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: با توجه به آن‌که پیشرفت فیزیکی خط بالا بود و ضرورت داشت، در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسید، تصمیم‌گیری شد که از رشت این مسیر دو شاخه شود، ادامه مسیر ریلی از  رشت تا انزلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌ و همچنین از رشت تا آستارا هم توسط شرکت راه‌آهن ساخته شود.

خادمی توضیح داد: شرکت ساخت خط‌‌‌آهن قزوین تا رشت را آماده افتتاح کرده است و رشت تا انزلی را هم می‌سازیم، همچنین رشت تا آستارا توسط شرکت راه‌آهن ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: پس از آن‌که راه‌آهن به رشت رسید تا ۱۰ کیلومتر پس از رشت به سمت انزلی خط مشترک است، یعنی خط رشت ـ انزلی و همچنین رشت ـ آستارا تا ۱۰ کیلومتر پس از رشت، مشترک است، از آنجا این مسیر ریلی دوشاخه می‌شود که یک شاخه به سمت بندرانزلی می‌رود و یک شاخه هم به سمت بندر آستارای ایران می‌رود که این دو خط کارکرد مختلف دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط ریلی‌ حدود ۵۰ کیلومتری رشت- بندر انزلی، این بندر را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند، گفت: در راستای تکمیل شبکه ریلی شمال ـ جنوب کشور و اتصال شبکه ریلی ما به خط آهن آستارای ایران ـ آستارای آذربایجان، ضرورت داشت خط پس از رشت در ادامه مسیر به آستارا متصل شود تا شبکه ریلی بین‌المللی ما تکمیل شود، این دو خط هر دو کارکردهای مختلف دارد و ضرورت احداث آنها وجود دارد.

خادمی تصریح کرد: خطی که ما از رشت تا انزلی می‌سازیم در واقع بندر انزلی، شهر انزلی و منطقه آزاد انزلی را در قالب یک خط آنتنی، به شبکه ریلی کشور وصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل‌ در مورد پیشرفت راه‌آهن رشت ـ انزلی بیان داشت: در مسیر رشت تا بندرانزلی، زیرسازی مسیر در حال انجام است، همچنین مناقصه قطعه دوم هم در پایان سال ۹۶ انجام شد و پیمانکار در قطعه دوم رشت تا انزلی در حال تجهیز کارگاه است.

خادمی اضافه کرد: ما در دو قطعه رشت تا انزلی‌ را می‌سازیم که یکی از قطعه‌ها از سال ۹۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد و امروز ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی دارد.

وی ادامه داد: قطعه دوم هم تا انزلی می‌رود که در سال ۹۶ مناقصه شد و پیمانکار در حال شروع عملیات اجرایی آن است؛ به این ترتیب تا انزلی تعیین تکلیف شده است و بدین ترتیب بندر و شهر انزلی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: رقم ۵۰۰ میلیون دلاری که قرار است آذربایجان به تکمیل خط ریلی کمک کند، مشمول تکمیل خط رشت تا آستارا است.

انتهای پیام/ب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *